kokeilu
52
Wharfedale Denton 80th Anniversary -kaiutin
Teksti: Jussi Arvio Kuvat: Mauri Eronen
Ylä-äänillä oli lievää epämääräisyyttä yli muun vasteen. Muille teksti
saattaa olla jopa kiinnostavaa luettavaa.
Paketista otettuna ääni oli lupaava, mutta tasapainossa oli parantamisen varaa. Siispä
jatkoin sisäänajoa ja satunnaista taustakuuntelua
reilun viikon ajan. Lievä loudness-ilmiö
kuvaa lähtötilannetta osuvasti.
Edellisistä syistä en heti saanut selvää käsitystä
kokonaisuudesta, sillä keskialue jäi varjoon. Uutukainen ei ole
vain vanhaa imitoiva uusintapainos, vaan moderni
näkemys sovitettuna tähän päivään. Tuuman kangaskalottisen
diskantin moottorin magneetti pohjautuu ferriittiin. Kyse ei ollut
pistävyydestä, mutta jonkinlaisesta yksinuottisuudesta kuitenkin. Himmeän satiinipintaisena,
puun syyt kauniisti paljastavana se henkii pitkää ja ansiokasta esihistoriaansa näyttäen samalla tuoreelta.
Uutta ja vanhaa
Alkuperäisen Dentonin arvostus perustui sen rehevään ja miellyttävään ääneen. kokeilu
Perinteitä
kunnioittaen
Kun valmistajalla on takanaan
Wharfedalen kaltainen historia, ei
sitä voi sivuuttaa olan kohautuksella.
Nykyinen erittäin laaja mallisto
tarjoaa kaiuttimia joka lähtöön
ja tarpeeseen. Sitä
osasin vähän odottaakin, mutta miellyttävän silkkistä ja sivistynyttäkin erottelukykyä en. Korvakuulolta diskanttielementti vaikutti
53. Ylä-äänien tylsä terä oli tiessään. Vähäsäröisyys ja vaimennettu kotelo, kuulostaako jotenkin tutuilta teeseiltä. Kun viimein uskaltauduin vakavammin mielin ja korvin estradin eteen, edessäni oli
eri kaiutin. Kuin
kiusatakseen kilpailijoita tai allekirjoittaakseen aiemman kappaleeni, juhlamalli Denton on pieni ja perinteinen refleksikuormitteinen kaksitiekaiutin, ei pompöösi paketti täynnä kalliita rakettiteollisuuden ratkaisuja.
Rohkea ja ihailtava veto aikana, jolloin perinteet
haudataan helposti modernimman näkemyksen jalkoihin. Aiemmilta vuosikymmeniltä nimensä lainaava,
erittäin hienosti mahonkipinnalla viimeistelty kaiutin
huokuu ajatonta tyyliä. Hyväksi esimerkiksi voidaan nostaa vaikkapa hyvin edullinen Diamond-mallisto, joka säännöllisesti kehittyvänä saa taattuja kansainvälisiä palstamillejä ja Best Buy -titteleitä aina uudistuessaan. Valmistajan mukaan se kuulostaa neodyymimagneetteja paremmalta.
Kun Wharfedalen juhlamallin näkee omin silmin,
ensimmäiseksi ei kuitenkaan tule miettineeksi siihen käytettyjä materiaaleja, tietokonemallinnuksia
tai eksoottisia kirjainyhdistelmiä. Lähtökohdat ovat herkulliset, sillä resurssipula ei vaivaa valmistajaa samoin
kuin kenties pienempää ja eksoottisempaa pajaa. Omistuspohjan
muutoksista huolimatta valmistaja
on edelleen osannut hyödyntää
arvokkaan perimänsä myös
vakavasti otettavana laatuosaajana.
WHARFEDALEN painopiste ei kuitenkaan ole ollut
siellä kalleimmassa marginaalissa, vaan kohtuuhintaisissa tuotteissa. Se tuli bonuksena. Valitut materiaalit ovat osittain
sellaisia, joista Gilbert Briggs osasi kenties vain
unelmoida toimintansa alkuvuosina.
Tuoreen juhla-Dentonin viiden tuuman bassokeskiääninen on näet punottua Kevlaria ja itse kotelo sandwich-tyyppinen eli kerrosrakenteinen. Yleensä suhteellisen tiukkojen aikataulujen
vuoksi ei ole mahdollista hautoa kalustoa viikkokaupalla toimittajan nurkissa. Niille, jotka eivät
usko sisäänajon merkitykseen, voivat suoraan siirtyä tämän kirjoituksen ehtoopuolelle. Sain kehotuksen aivan rauhassa suorittaa kuuntelua sisäänajovaiheesta alkaen. Basson osalta aavistuksen tunkkainen ja laiska ote ei innostanut. Juuri siellä Wharfedalen nykyinen
brändi lepää. Kun itse
avasin paketin, halusin saada musiikkia ilmoille
mahdollisimman nopeasti.
Tällä kerralla, onnekseni, maahantuoja lähetti
avaamattoman paketin. Itse toivon kuitenkin
aina kuukauden jaksoa tai jopa pidempää, jos se
maahantuojan puolesta on mahdollista.
Tein työtä käskettyä ja seurasin, kuinka kaiuttimen ääni kehittyi matkan aikana. Ja
jatkaa siten herra Briggsin alkuperäisen ideologian vanavedessä äänentoiston ilosanomaa massoille levittäen.
Kun tällainen valmistaja julkaisee 80-vuotisjuhlamallin, on lupa kiinnostua. Se on kaiutin,
joka vetoaa sataprosenttisesti tunteisiin. Sen elementtiteknologia on ajanmukaista niin suunnittelun kuin
toteutuksen osalta
Se ei halunnut istua tiukan monitorin rooliin, vaikka vein sen lähikenttään. Siinä missä Harbeth on monitori positiivisessa mielessä, Wharfedale on rauhallisen tunnelman luoja.
Dentonista ei vain saanut raastavaa riivintää ulos,
mikä kunkin maun mukaan voidaan toki vapaasti. Maahantuojalla kun ei ollut testin aikana tarjota Dentonin omia koipia.
Kun äärialueet asettuivat aloilleen,
aukesi myös keskialueen toisto. Kaikkein
kuulain anti jäi saavuttamatta, mutta elementtien keskinäinen jako tuntui toimivan mallikkaasti. Karajanin johtamana Anton Brucknerin
Seitsemäs sinfonia, jonka myöhäisromantiikan ja modernimman tulkinnan välimaastosta
löytyy vuoroin melodista kaunokieltä ja rehevämpää nousua,
hyötyi silkkisestä ja pehmeästä
kosketuksesta (DG 439 037-2).
Sen sijaan Sviatoslav Richterin
konserttitaltiointi Chopinin ja Scriabinin pianoteoksista (LiveClassics;
Chopin, Scriabin, LC5954) ei auennut
Harbeth Super HL 5:n tavoin. Osasyy saattoi
myös olla itse tehdyissä jaloissa, joita käytin testin ajan. kokeilu
Wharfedale Denton 80th Anniversary -kaiutin
nimittäin oivalliselta, erityisesti hintaluokassaan.
Samansuuntaista kehitystä tapahtui myös alapään erottelukyvyssä.
Basso oli nyt jämäkämmin
kuosissa ja sähköbasson seurattavuus hyvällä tasolla. Akustisella bassolla sen sijaan ilmeni
vielä lievää pehmeyttä tai subjektiivista hitautta, joka ei
kuitenkaan varjostanut musiikin tekstuuria. Myös viulun atakissa huomasi
saman seikan halutessaan.
54
Kaunisääninen
Tuore juhlakalu on selvästi räätälöity, ainakin etäisesti, jatkamaan esikuvansa
ilmaisullista linjaa. Sellon sävymaailma oli vähän totuttua kauniimpi, sillä aggressiivisin liitutaulunomainen viiltävyys pyöristyi hieman. Vaikka kaiuttimien hintaero on melkoinen, ero vaikutti kuitenkin yhtä paljon painotus- kuin hintakysymykseltä
Esimerkiksi Bing Crosby,
Frank Sinatra, Nat King Cole ja Harry Belafonte esiintyivät edukseen. Fiksu tribuutti niille, joiden
korvien välistä löytyy ajan patinan sijaan kauneudentajua. Tällaisena reaalimaailmaa syleilevänä kombinaationa jatkoin kuunteluiden loppuun saakka. Saatavilla
myös järeästi eristetyillä iRaplevyillä.Saatavilla puun eri
sävyissä ja valkoisena sekä
mustana. Saatavilla Hifistudio-myymälöistä ja valtuutetuilta jälleenmyyjiltä Suomessa.
CUSTOM DESIGN RS100,
61 CM KAIUTINJALUSTA
Erittäin siro ja pienille
jalustakaiuttimille soveltuva
jalusta. Kysymys kuuluukin, missä
omat preferenssit ovat. Ensikaiuttimeksi tai poppitoosaksi se ei välttämättä ole napakymppi, sillä sen hienot ominaisuudet ansaitsevat
ostajan ymmärryksen.
Se ei kuitenkaan ole reliikki, joka pyrkii kellumaan
menneisyyden varassa. Monet puolueettomat testivoitot ja ylistävät arvostelut ovat vahva näyttö
huippulaadusta. 149 ?
TAMPERE
Tuomiokirkonkatu 25
Puh 03-2252 200
Ark. kokeilu
t ulkita suuntaan tai toiseen. Kauneus oli paikalla, mutta kokonaisuus jäi hillityn kiltiksi. Minkä Denton tekee, se tekee tyylillä.
info
Wharfedale Denton 80th Anniversary -kaiutin
Hinta:
690 ?/pari
Edustaja:
Gamiron Oy Audelec
Puhelin:
(010) 387 8980
Lisätietoja:
www.audelec.fi
www.wharfedale.com
Mitat (lxkxs):
20 x 32 x 30,5 cm
Paino:
7,9 kg / kpl
Toimintaperiaate:
2-tie, refleksi
Suurin suositeltava teho:
100 W
Nimellisimpedanssi:
6 ohm
Elementit
-basso:
125 mm
-diskantti:
25 mm
Jakotaajuus:
2,3 kHz
Liitin: naparuuvi
Kaksoisjohdotus: on
Huippujalusta viimeistelee äänentoiston: Custom Design.
Tässä muutama esimerkki HifiStudion Custom Design -kaiutinjalustoista jotka valmistetaan käsityönä
Newcastlessa, Iso-Britanniassa. Esimerkiksi joskus omistamani pienempi, joskin paljon kalliimpi ProAc Response näyttää, että pieni voi olla myös uskottavan jäntevä.
Sähäkkyyttä, iskevyyttä, ajoituksen tarkkuutta,
nopeutta ja räiskyvyyttä kaipaavalle on paremmin
soveltuvia vaihtoehtoja. 10-18 , la 10-15
CUSTOM DESIGN OPEN
FRAME KAIUTINJALUSTA
HARBETH-KAIUTTIMILLE
Tukeva open frame-tyylinen
kaiutinjalusta Harbetheille.
Saatavilla kaikille malleille
ja eri mittaisina.
Parihinta: alk. Hinnat alk. 10-18 , la 10-15
k o t i k ä y n t e j ä s u o r i t e ta a n. Voi olla, että
erottelukyvyn kustannuksella, mutta kokonaisuutta
palvellen. 10-18, la 10-15.
CUSTOM DESIGN RS300, 61
CM KAIUTINJALUSTA
Kookkaamman jalustakaiuttimen järeä kaiutinjalusta.
Tämä malli sopii myös suoraan
Genelecin kaiuttimille jalustaadapterin kanssa!
Värivaihtoehdot: valkoinen,
musta, hopea ja kromi
Parihinta: alk. Äänenvärien puolesta lievä lämpö
keskialueella toi ääneen koskettavuutta.
Myös oheislaitteiden luonteella oli merkitystä. Denton kaipasi pientä piristysruisketta.
Vaihto hintansakin puolesta paremmin sopivaan
Ariand T34-P-putkivahvariin toi kaivattua eloa ja
iloa. 10-18, la 10-15
OULU
Pakkahuoneenkatu 7
Puh 08-8151 200
Ark. 479 ?
RAAHE
Sovionkatu 4-6
08-2277788
Ark. 10-18, la 10-15
TURKU
Kristiinankatu 6
Puh 02-4304008
Ark. Hintansa ansiosta Dentonin voi hankkia vaikka niitä sinisiä hetkiä varten.
Omaan makuuni Denton on hieno kaiutin, jonka
edullisuus on kunniaksi valmistajalle. Oltiin perusarvojen parissa. Se, mikä kuulostaa omiin korviin paremmalta, on parempaa.
Vaikka basson erottelu ja sävykkyys olivat kaiuttimen hinnan kanssa paremmin kuin hyvin linjassa,
absoluuttisesti ottaen parantamisen varaakin jäi.
Korvakuulolta vaste ulottui yllättävän alas, mutta
terävin dynamiikka ja napakkuus jäivät kokoluokassa välttäviksi. Värivaihtoehdot:
valkoinen, musta,
hopea ja kromi
Parihinta: alk. Samalla
kaiutinkaapelit vaihtuivat Cardasista edulliseen perustavaraan, ihan vain kokeilunhalusta. 119 ?
HELSINKI
Eerikinkatu 17
Puh 09-5860 120
Ark. 459 ?
JYVÄSKYLÄ
Jyväskylä Kilpisenkatu 12
0407788567, 0407578678.
Ark. Vaikka se ei
ole varsinaisesti yleispätevyyden ruumiillistuma,
sen hankintaa voi suositella kypsän maun ja repivimmät vaiheet taakseen jättäneille. 10-18, la 10-15
CUSTOM DESIGN
MILAN HI-FI 4
Tyylikäs ja järeä laiteteline
neljälle laitteelle. ASR
Emitter 1 Exclusive akkuvirtalähteellä sai kaiken soimaan suhteellisen läpinäkyvästi ja luonnollisen rullaavasti
Yhdysvalloissa Empire
State Building on noussut huippuunsa. Ja
toiseksi tuleminen. New Yorkin pörssiromahduksen jälkimainingit heijastuvat parin vuoden
viiveellä koko Eurooppaan laman muodossa. Ei hullummin, sillä elementtien tuotantomäärät nousivat sadoista useisiin tuhansiin per vuosi. The Gramophone
Co. Kotimaassa muuan taatta nimeltään F.E Sillanpää
saa merkittävimmän romaaninsa Nuorena
nukkunut yhdeksän vuoden ponnistelujen jälkeen nidokseksi. kokeilu
Wharfedalen Denton 80th Anniversary -kaiutin
Teksti: Jussi Arvio Kuvat: Valmistaja
Kellarista
maailmanmaineeseen
Maineikkaiden Wharfedale-kaiuttimien
syntyhistoria johtaa Englannin maaseudulle
Wharfe-joen liepeille, missä Gilbert Briggs
näperteli ensimmäiset kaiuttimensa.
Tutustumme Wharferdalen vaiheisiin.
ELETÄÄN 1930-luvun alkuvuosia. Yhteiskunnalliset puitteet ja rakenteet
keskittyivät hyvinvoinnin luomiseen. Vuonna 1933 hän löysi toiminnalleen
puitteet Bradfordin läheltä ja Wharfedale Wireless
Works perustettiin. Tarve laadukkaalle äänentoistolle syntyi kuin itsestään.
Wharfedale ja Briggs olivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan.. Sen seurauksena
syntynyt keskiluokka alkoi myös nopeasti vaurastua,
kuluttaa ja vaatia aiempaa parempaa.
Samalla sodan ajaksi lähes kesannolle jäänyt henkinen
maasto alkoi itää uusia ajatuksia maailmalla. Niinpä tuotanto
suunnattiin muuntajiin, joita toimitettiin
Marconille. ja the Columbia Graphophone Co.
muodostavat Electrical and Musical Industriesin (EMI). Sitten alkoi
sota.
Hifismi nostaa päätään
Sodan syttyminen ei suinkaan tarkoittanut huonoja
uutisia Briggsille. Sodan ajan Wharfedalen menestyksestä kertoo jotain se,
että Briggsin toimistolta löytyi Steinway Grand, joka
korvasi aiemman Broadwoodin.
Sodan jälkeen maailmalla alkoi uudelleenrakentamisen kausi. Tuo jo 1800-luvun lopulla toimintansa aloittanut radioalan jättiläinen
oli erinomainen asiakas monellakin tavalla.
Vuosien aikana Wharferdale toimitti
laskujen mukaan jopa 40 000 muuntajaa.
Samalla valmistajan osaaminen kehittyi,
maine kasvoi ja laatu pysyi kontrollissa.
On kenties jonkinlaista kohtalon ivaa, että
siinä missä Marconi on jo kauan sitten pilkottu ja myyty, Wharfedale tuotemerkkinä voi
tänäkin päivänä hyvin.
Missään vaiheessa Briggs ei unohtanut musiikillisen heräämisensä juuria. Tinan- ja sähkönhajuista ilmaa leikkaa onnistumisen tunne, kun lopputuloksena rakentuva konstruktio tuottaa sulosäveliä.
Tuo itsessään vaatimaton tuokiokuva johtaa kuitenkin
tapahtumasarjaan, jota kannattaa tarkastella lähemmin.
Legendan synty
Gilbert Brigg syntyi Bradfordissa Claytonin kylässä
1890. Briggs vei nimittäin molemmat
sijat luomuksillaan. Sen seurauksena Wharfedale
sai ensimmäiset merkittävät tilauksensa. Radion kultakautena alan kaikkinainen osaaminen oli tarpeen. Isänsä yhdeksänvuotiaana menettäneestä lapsesta kasvoi onnekkaiden yhteensattumien kautta
persoona, jonka innovatiivisuuden ylitti vain hänen
intohimoinen suhtautumisensa klassiseen musiikkiin.
Ilmiömäinen osaaminen, syvä kiinnostus äänentoistoon sekä eteenpäin pyrkivä asenne toivat aikuis
iällä tulosta. Kolme vuotta myöhemmin, 1934 Englannissa Vaughan Williams viimeistelee 4. Sen helmassa herra
Blumleinille myönnetään patentti, joka
koskee stereotallentamistekniikkaa. Teollisuus kasvoi, pommitettu infrastruktuuri nousi pala palalta uudelleen ja entistä
ehompana. Pieni pajamainen tehdas kehitti ja
56
valmisti alusta alkaen kaiutinelementtejä ja niiden
oheistarpeita, kuten keloja.
Todellisena ponnahduslautana menestykseen toimi kuitenkin paikallisen radioyhdistyksen arvovaltaisen kilpailun voittaminen, sekin vuonna 1933. Adolf Hitler
vakiinnuttaa asemansa kansallissosialistien keulakuvana.
Maailma on vajoamassa kohti pimeyttä, joka kulminoituu lopulta sodaksi.
Näinä sotaa edeltävinä aikoina synnytetään kuitenkin paljon hyvää ja mielenkiintoista. Sinfonian f-mollissa.
Samaan aikaan Wharfen joki virtaa läpi rauhaisan maaston tavoittaen laakson, jonka kupeessa
Ilkleyn kylä elää rauhassaan. Radio arkipäiväistyi, musiikki ja ilo palasivat ihmisten arkeen. Orpojen koulussa vietetyn
lapsuuden valopilkkuihin kuului saksalainen musiikinopettaja, jonka käytäville kantava, innostava soitanta
iltaisin teki häneen lähtemättömän vaikutuksen. Erään talon kellarissa mies
nimeltään Gilbert Briggs näpertää itselleen ensimmäisiä
kaiuttimiaan
Briggs jatkoi kuitenkin johdossa.
Jo ensimmäiset vuodet uudessa organisaatiossa olivat ilmeisen hedelmällisiä ja
yrityksen osaamispohjaa elektroniikkapuolelle laajentavia. Brittilistoille kipuaa sellaisia artisteja kuin Alice Cooper, Rod Steward, Gary Glitter ja
tietysti Abba. Koko painos myytiin viidessä kuukaudessa loppuun, kuten myös useat myöhemmät painoksetkin. Nixon eroaa Yhdysvaltojen presidentin tehtävästä ja Elvis löydetään
kuolleena huumeisiin. Paikoiksi valikoituivat muun muassa New Yorkin Carnegie Hall ja Lontoon Royal Festival Hall.
Paljon on vettä virrannut Wharfessa niistä ajoista.
Ajan mukana muuttuen
Wharfedalen vahva nousukiito perustui eittämättä
Gilbert Briggsin monipuolisesti lahjakkaaseen
persoonaan.Vaikka herra itse jäikin eläkkeelle 75-vuotiaana vuonna 1965, yrityksen historia ei lopu siihen.
Wharfedale oli vähän aiemmin myyty Rank Organizationille, ja uudet tuulet puhalsivat. kokeilu
Äänentoiston lähettiläs
Bradfordin tehtaalla oli kehitetty mullistava tapa toistaa
ääntä. Opukset olivat todellisia audioalan bestsellereitä.
Hifistin näkökulmasta katsottuna mukana oli onneakin. Mallistoon ilmestyi
vahvistimia, virittimiä ja levysoittimia.
Askel oli suuri, sillä sen avulla tavoitettiin kokonaan uusi ostajakunta:
1960-luvun nuoret aikuiset.
Kukkavoiman edetessä ja musiikillisen vallankumouksen melskeessä tiukasti ajan hengessä kiinni oleva yritys pysyi edelleen kasvun tiellä. Uutisissa kerrotaan The Beatlesin hajoamisesta ja Watergate-skandaalista. Myös kansanmiehen
ja samaa arvomaailmaa jakavan Peter Walkerin
(Quad) ja Briggsin ystävyys edesauttoi varmasti suotuisaa kehityssuuntaa.
Nämä alansa suurmogulit ja hyvän äänentoiston sanansaattajat yhdistivät osaamisensa ja laativat erinomaisen hienon
musiikin ja hyvän äänentoiston ilosanomaa
levittävän konseptin: Walker toimitti vahvistimet, Briggs kaiuttimet. Pienempien ja laadukkaampien magneettien hyödyntäminen paransi edelleen kaiuttimien säröarvoja ja koteloiden resonanssikäyttäytymistä tutkittiin.
Eikä tekninen kehitys ollut ainoa rintama, jossa tapahtui.
Wharfedale rantautui ensimmäisten alan yritysten joukossa myös Yhdysvaltain markkinoille.
Koska kaupallisia kaiuttimia oli markkinoilla vähän ja
ymmärrystä vielä vähemmän, Briggs päätti kantaa kortensa kekoon laajemmin. Briggs ymmärsi, että jakamalla äänitaajuudet kahden erilaiseen tarpeeseen sovitetun elementin avulla voitiin toistaa yhä laajempi taajuusalue. Hyvän myynnin johdosta pääomaa
riitti myös investointeihin. Monialaosaaminen ei ollut tuona aikana tuttua, eikä synergioita eri teollisuudenaloilla osattu hyödyntää kuten tänään.
Kaiken kaikkiaan kehitysaskeleita otettiin tasaisesti. Poissa oli menneen vuosikymmenen keijumainen kepeys ja välittömyys. Tänä päivänä iso-W
on osa suuren I.A.G-ryppään toimintaa. Asian tärkeyden ymmärtää, kun sitä peilaa ajankuvaa vasten. Uusien, entistä
suurempien tilojen avulla kyettiin vastaamaan alati kasvaneeseen kysyntään uusilla malleilla.
1970-luvulla öljykriisin parissa painiva maailma oli
varsin erilainen kuin sodanjälkeinen, tuhkasta nouseva varjo tai 60-luvun makealta tuoksuva ja vapaudella
värittynyt kaleidoskooppi. Reaaliarvot alkavat asettua median maailmassa johtaviksi teemoiksi.
Televisio on vihdoinkin syrjäyttänyt radion ja Star
Wars saa ensi-iltansa. Ensimmäisen
kaksitiekaiuttimen prototyyppi oli varsinainen ilmestys, sillä jo sen diskanttielementti itsessään
oli kooltaan huimat 10?.
Kaiuttimien mekaaninen kehitys sai apua
myös yllättävältä suunnalta. Elinaikanaan
kangasalalla työnjohdossa toimineelta isältä perintönä saatu oppi edesauttoi uudenlaisten ripustusten kehittämistä. Niinpä 1940-luvun lopulla julkaistiin hänen ensimmäinen teoksensa Loudspeakers:
The Why and How of Good Reproduction.
Vaikka tämän päivän mittapuulla kyseessä oli kenties
vaatimaton lehtinen, sen vaikutus oli sanalla sanoen valtava. Oli
taas aika sukeltaa harmaaseen.
Otetaan väliin pieni tuokiokuva, joka peilaa tuon
ajan henkeä. Gilbertin tekninen osaaminen ja musiikin ymmärrys
pitivät huolen siitä, että 1950-luvulla kehitystä ohjattiin edelleen laadun ehdoilla. Eikä ole muuten yhtään huonossa seurassa, sillä samaan konsortioon kuuluvat muun muassa Quad, Audiolab, Castle ja
moni muu.
57. Paikalle kutsuttiin yleisöä kuuntelemaan tallennetun ja elävän esityksen välisiä eroja. Arvostuksesta ja
toiminnan laajuudesta kertonee se, että tapahtumia järjestettiin sekä Englannissa että Yhdysvalloissa. Vuosien 1948?1967 välillä Briggsiltä julkaistiin 21 teosta, joiden yhteenlaskettu myynti oli 250 000 kappaleen luokkaa. Pajana aloittaneesta Wharfedale Wireless Worksista oli kasvanut merkittävä, kansainvälinen toimija.
Kuten yritystoimintaan kuuluu, Wharfedale on sittemmin myyty, ostettu ja pilkottu. Wharfedalen tapauksessa markkinoille
putkahtaa muun muassa Linton ja pienempi Denton.
Klassikkoja kaikki tyynni.
Wharfedalen asemaa ei horjuttanut mikään.
Tunnettu ja hyvämaineinen toimija iski vuosikymmenen loppuun mennessä kovat volyymit pöydälle: 800 000 myytyä kaiutinelementtiä.
Rank Organizationissa ymmärrettiin,
että aseman pitäminen edellyttäisi modernien mahdollisuuksien hyödyntämistä. Yhden miehen intohimona alkanut, omakohtaiseen
kokemukseen perustunut toiminta modernisoitiin edelleen erilaisten uusien teknisten innovaatioiden avulla